Pelaburan Emas: Kelebihan dan Kekurangannya

Emas, sejak zaman dahulu telah menjadi simbol kemenjaraan manusia. Kini, dengan perkembangan pasaran kewangan, pelaburan emas juga telah menjadi salah satu cara pelaburan yang penting. Walau bagaimanapun, seperti setiap keping syiling mempunyai dua sisi, pelaburan emas juga mempunyai kelebihannya dan kekurangannya. Di sini, kita akan mendalami kelebihan dan potensi risiko pelaburan emas untuk membantu pelabur memahami dan merebut peluang pelaburan emas dengan lebih baik.

Gold Trading2

Kelebihan Pelaburan Emas

1) Pengekalan dan Peningkatan Nilai

Kelangkaan dan kegunaan global emas telah memberikannya kemampuan pemeliharaan nilai yang luar biasa. Inflasi adalah fenomena biasa dalam ekonomi, yang boleh menyebabkan mata wang menurun nilai dan kuasa beli berkurang. Walau bagaimanapun, dalam tempoh inflasi yang tinggi, emas sering dapat menjadi penghalang terhadap inflasi bagi pelabur dengan nilai intrinsik yang stabil. Selain itu, dengan perkembangan mendalam ekonomi global dan perubahan sistem mata wang, nilai emas dijangka akan terus meningkat.

Analisis kes: Mengingat tahun 1970-an, Amerika Syarikat mengalami inflasi yang teruk, harga barang naik mendadak, dan mata wang menurun nilai dengan ketara. Dalam tempoh ini, banyak pelabur beralih ke pasaran emas. Fakta telah membuktikan bahawa pilihan mereka adalah bijaksana. Dalam kesan inflasi, harga emas meningkat dengan ketara, membawa keuntungan yang ketara kepada pelabur, dan melindungi kekayaan mereka dengan berkesan.

2) Fungsi Pelindung

Emas sebagai aset pelindung, sentiasa memainkan peranan penstabil dalam masa pasaran kewangan yang goyang. Apabila pasaran saham, bon, atau hartanah terjejas oleh impak dan ketidakpastian meningkat, pelabur sering akan beralih ke pasaran emas untuk mencari keselamatan dana yang relatif. Prestasi emas dalam persekitaran ini sering dapat berlawanan arah, menyediakan peningkatan nilai aset yang stabil kepada pelabur.

Analisis kes: Krisis kewangan global 2008 meletus, pasaran saham jatuh mendadak, banyak pelabur mengalami kerugian yang besar. Walau bagaimanapun, mereka yang tepat pada masanya mengalihkan dana ke pasaran emas telah mengelakkan risiko sewaktu. Dalam tempoh krisis kewangan, harga emas tidak hanya kekal stabil, tetapi juga meningkat sedikit. Prestasi ini dengan jelas membuktikan fungsi pelindung emas dalam masa pasaran kewangan yang goyang.

3) Pengiktirafan Pasaran Global yang Tinggi

Emas sebagai mata wang keras yang diiktiraf secara meluas di seluruh dunia, mempunyai pengiktirafan pasaran yang tinggi dan kelikuidan yang kuat. Ciri ini membolehkan pelabur dengan mudah membeli dan menjual emas di seluruh dunia, merealisasikan penukaran dan pemindahan aset dengan cepat. Sama ada emas fizikal atau produk turunan emas, semuanya telah menjadi pilihan yang disukai oleh pelabur.

Analisis kes: Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan perkembangan teknologi kewangan, cara pelaburan emas juga menjadi lebih pelbagai dan mudah. Sebagai contoh, melalui platform internet, pelabur boleh dengan mudah membeli dan menebus ETF emas (Exchange Traded Fund), merealisasikan pengaturan aset yang fleksibel. Cara pelaburan ini tidak hanya menurunkan ambang pelaburan, tetapi juga meningkatkan kelikuidan aset, menjadikan emas pilihan lebih banyak pelabur.

perlaburan emas

Kekurangan Pelaburan Emas

1) Fluktuasi Harga yang Besar

Harga emas dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti keadaan ekonomi global, kejadian geopolitik, dasar monetari, serta sentimen pasaran, oleh itu, fluktuasi harga emas agak besar. Fluktuasi harga emas bukan sahaja boleh melemahkan fungsi pemeliharaan nilai emas, malah boleh mengakibatkan pemegang dana mengalami kerugian besar.

Kes: Pada awal 2020, dipengaruhi oleh wabak COVID-19 yang melanda dunia, pasaran kewangan telah terjebak dalam keadaan panik, para pemegang dana banyak yang beralih kepada emas untuk mencari perlindungan risiko. Namun, dengan persembahan wabak yang cepat dan meluas di seluruh dunia, bersama dengan para bank sentral di negara-negara yang mengambil dasar monetari longgar untuk menggalakkan ekonomi, harga emas juga terjebak dalam fluktuasi besar. Dalam beberapa bulan sahaja, harga emas telah meningkat daripada sekitar 1,500 dolar per auns kepada lebih daripada 2,000 dolar, selepas itu semula terjun kembali. Fluktuasi harga emas yang besar ini telah membawa cabaran besar dan ketidakpastian kepada para pemegang dana.

2) Ambang Pelaburan yang Tinggi

Berbanding dengan cara pelaburan yang lebih mudah seperti saham, dana, pelaburan emas memerlukan pemegang dana yang mempunyai pengetahuan kewangan dan kemampuan analisis pasaran yang lebih profesional. Selain itu, mekanisme operasi, peraturan perdagangan, serta dasar undang-undang berkaitan dengan pasaran emas juga agak kompleks, yang meningkatkan kesukaran bagi pemegang dana untuk terlibat.

Kes: Banyak pemula yang memasuki pasaran emas, kerana kekurangan pengetahuan profesional dan pengalaman, seringkali sukar untuk menentukan trend pasaran dan merebut peluang pelaburan. Mereka mungkin akan mengikuti trend atau berpatutan dengan maklumat tidak rasmi untuk berdagang, hasilnya kerugian. Oleh itu, bagi pemegang dana yang ingin pelabur emas, peningkatan kemampuan profesional dan kemampuan analisis pasaran adalah penting.

3) Kos Penyimpanan dan Penjagaan

Emas sebagai aset konkrit, memerlukan pemegang dana untuk tanggung kos penyimpanan dan penjagaan. Kos-kos tersebut termasuk sewa, premis, kos keselamatan, dan lain-lain, yang sekiranya akumulasi jangka panjang boleh menjadi belanja yang tidak sedikit. Selain itu, jika pemegang dana memilih untuk pelabur emas berjangka, dana emas ETF, atau produk berkaitan, mereka juga perlu tanggung kos-kos tambahan seperti kos perdagangan dan cukai.

Kes: Seorang pemegang dana selepas membeli emas kongkrit dalam jumlah besar, telah dapati penyimpanan emas di rumah tidak selamat, jadi mereka telah memutuskan untuk sewa gudang profesional untuk penyimpanan emas. Namun, mereka cepatnya sedar bahawa sewa gudang, premis, serta kos pemeriksaan keselamatan berkala adalah jumlah yang tidak sedikit. Mereka juga perlu sentiasa mengesan dinamika pasaran untuk menentukan masa terbaik untuk jual emas untuk meraih keuntungan. Kos tambahan dan tenaga yang diperlukan telah buat mereka mula-mula berfikir semula tentang nilai dan risiko pelaburan emas.

Kesimpulan

Secara keseluruhan, pelaburan emas mempunyai kelebihannya yang unik, namun juga wujud potensi risiko tertentu. Pelabur perlu memahami sepenuhnya kelebihan dan kekurangannya, serta menetapkan strategi pelaburan yang munasabah berdasarkan keupayaan menahan risiko dan matlamat pelaburan mereka. Pada masa yang sama, pelabur perlu kekal tenang, tidak dipengaruhi oleh fluktuasi jangka pendek pasaran, dan berpegang teguh pada konsep pelaburan jangka panjang untuk merealisasikan peningkatan nilai aset yang mantap.

Dalam era kewangan yang semakin maju ini, pelaburan emas menyediakan pilihan pelaburan yang pelbagai kepada kita. Asalkan kita berfikir secara rasional, mahir merebut peluang, pelaburan emas pasti akan menjadi senjata yang berkuat tenaga untuk meningkatkan nilai kemenjaraan kita. Dalam konteks ini, pelaburan kripto juga menjadi semakin relevan dengan pertumbuhan teknologi dan permintaan pasaran yang meningkat.

The post Pelaburan Emas: Kelebihan dan Kekurangannya appeared first on AtoAllinks.